Mijke Bos
HET VERHAAL
Sigarettenfilters, plastic flesjes, blikjes… het zijn nog maar een paar voorbeelden van troep dat vaak te vinden is in de natuur. Ook liggen de stranden van de Waddeneilanden bezaaid met onnodig veel afval. ‘Al dit afval is een afspiegeling van onze extreme consumptiemaatschappij. Iedereen koopt en doet maar. Maar wat vaak wordt vergeten, zijn de hoge kosten voor het milieu en de impact op onze eigen gezondheid. Met de campagne, in de vorm van een fotoserie, vragen wij aandacht voor het voorkomen van (zwerf)afval.
​
De campagne heeft zich met name gericht op consumerende jongeren; een groot deel van het zwerfafval is een gevolg van (on)bewust gedrag. Ook is deze doelgroep gewend aan fast fashion - de op één na grootste milieuvervuilende industrie - en goedkoop online shoppen. Veel van deze goederen worden over zee vervoerd en zo ook boven de Waddeneilanden (UNESCO Werelderfgoed). Met de containerramp MSC Zoe weet iedereen wat de risico’s zijn. Aan de andere kant is een deel van deze doelgroep juist al heel bewust en duurzaam bezig en is er veel ruimte voor positieve gedragsverandering. En dát is precies wat wij willen versterken met deze campagne.
​
Zichtbaarheid
Tijdens de dag van het Wad op 26 juni 2021 hebben wij deze bewustwordingscampagne gelanceerd. De campagne heeft gedraaid tot 1 oktober 2021. Gedurende deze periode is de serie vertoond in bussen en treinen van Arriva, de veerboten en terminals van Doeksen en Wagenborg en lokale horeca en winkels. De maand september is er nog een online intensiveringscampagne geweest op instagram voor de jongeren tussen de 17-25 jaar woonachtig in Noord-Nederland. Verder heeft de landelijke en lokale media uitgebreid aandacht besteed aan de fotoreeks. De instagrampagina heeft circa 600 actieve leden opgeleverd. Vanuit dit online platform zijn er diverse aanvragen gekomen van jongeren om de beelden en posters op hun eigen scholen te verspreiden. De Waddenvereniging heeft de campagne opgemerkt en omdat we beide dezelfde boodschap uitdragen, mochten wij mee op persreis met de campagne JUTXL van 24 - 26 september '21. Samen hebben we de stranden schoongemaakt en veel nieuwe dingen geleerd over de schoonheid van Terschelling.
De universiteit van Wageningen is de campagne ook opgevallen en heeft dit project geselecteerd om te laten analyseren door studenten van de opleiding Society Based Education. Specifiek, studenten van het vak Communication & Persuasion gaan de campagne analyseren in de periode nov-dec '21 op impact en indien nodig verbeter voorstellen doen. Ook heeft de campagne in oktober en november '21 nog extra aandacht gekregen omdat Esther klimaatburgemeester is van de gemeente Noardeast-Fryslân. Onder WAD THE F*CK heeft ze zich aangemeld en hierdoor heeft de campagne via verschillende media-kanalen aandacht gekregen.
​
De fotoreeks
Aan de hand van fashionachtige beelden roepen wij de consumerende jongeren op om stil te staan bij hun eigen consumptiegedrag en om letterlijk de handen uit de mouwen te steken. Dat houdt in: laten inzien dat het allemaal veel milieuvriendelijker kan door duurzamer te kopen. Dus ‘minder’, tweedehands en meer bij lokale winkels tegen een eerlijke prijs. Kortom, ‘Buy less, Buy good’. Ook vragen we jongeren hun eigen afval gewoon netjes op te ruimen na een chilldag op het strand of in het park. ‘Want echt, zo moeilijk is het allemaal niet’. De boodschap werd versterkt door vrijwillige bijdragen en samenwerkingen met bestaande initiatieven, organisaties, bedrijven en (lokale) winkels. Want juist die aansluiting vinden wij belangrijk. Ook hebben wij qua styling goed gekeken naar merken die bij ons verhaal passen. Zo is er onder andere gekozen voor de eco-vriendelijke tassen van Susan Bijl en het circulaire denim merk MUD Jeans.
​
Help jij mee?
Het platform ‘Plasticvrije Waddenzee’ draagt dit initiatief een warm hart toe en ondersteunt dit project. Op de website https://plasticvrijewadden.waddenzee.nl/ is meer informatie vinden. Ook staat hier een overzicht van lokale clean-up activiteiten en zijn er contactgegevens van lokale jutters te vinden. Help jij mee voor een schone Waddenzee?
​
​
​
